Rejsedagbog fra Rumænien

Hjem > Nyheder > Rejsedagbog fra Rumænien

I uge 12 var Maria, Helena, Marie Louise, Signe og Dinah fra 2b på rejse til Rumænien sammen med lærerne Christina og Rebecca.

Turen var en del af Erasmus+-projektet 'Less Is More', hvor vi samarbejder med skoler fra Rumænien, Grækenland, Polen og Portugal om at øge elevernes økologiske bevidsthed ved at fokusere på bæredygtigt forbrug inden for blandt andet fødevarer, vand, tekstiler og teknologi.

Herunder kan du læse elevernes dagbog fra deres begivenhedsrige dage i Rumænien.

Logo for Less Is More

Logo for Erasmus+

Søndag 17. marts
Af Dinah Mulvad-Knudsen

Vi, gruppen fra Danmark, ankom hos vores værtsfamilie omkring kl. 4 natten til søndag. Derfor havde jeg en velfortjent lang nattesøvn og vågnede først op kl. 11.

Jeg kom ned til en større morgenmad forberedt af min søde værtsfamilie. Herefter tog jeg min partner, Raisa, til byens storcenter sammen med hendes rumænske ven, Ana, og hendes partner, Signe. Her shoppede vi løs og var især overrasket over de billige priser. Derefter gik vi en tur rundt i Brasovs gader og lærte byens centrum godt at kende. Vi var derudover også inde på en af byens mange caféer.

Aftenen brugte jeg med mit værtsfamilie. Vi snakkede en masse om vores to forskellige kulturer og spiste traditionelt rumænsk mad.

Alt i alt var det en god start på ugen, hvor jeg blev introduceret til både byen og familien. Det var super hyggeligt og dejligt at have muligheden for at ‘bonde’ med min værtsfamilie før ugen for alvor går i gang.

Tre elever

Gade i Rumænien

Mandag 18. marts
Af Dinah Mulvad-Knudsen

Kære dagbog

I dag gik ugen i Rumænien for alvor i gang. Det er mandag, og det betyder skole.

Min rumænske partner, Raisa, og jeg stod op kl. 7, hvorefter vi gik ned og fik morgenmad. Raisa spiste pandekager fra dagen før, mens jeg fik en skål havregryn. Af det kom et eksempel på den kulturelle forskel, idet hele familien synes, at det var meget sært, at jeg spiste min havregryn koldt og ikke som havregrød.

Efter morgenmad tog vi ind til skolen i centrum af Braşov, hvor vi skulle møde kl. 8.15. Vi startede ud med en lille aktivitet med rumænsk partner. Her skulle man forsøge at tegne hinanden. Det var virkelig sjovt, især da ingen af os var helt vildt talentfulde.

Efter vores lille tegne dyst skulle hvert land vise en lille præsentation. Først præsenterede holdet sig selv, og derefter gik de i gang med en præsentation af deres land, by og skole. Det var super spændende at høre om de fire andre lande (Rumænien, Polen, Portugal og Grækenland), og hvordan deres skole er anderledes fra vores. De andre lande synes især, at Fjerritslev Gymnasium er meget moderne, blandt andet fordi vi bruger computer i alt vores undervisning.

I vores mini-pause mellem aktiviteterne var der mulighed for at smage på forskellige rumænske kager. Derefter havde vi rundvisning på den flotte og gamle skole ‘Johannes Honterus’ National College. I forlængelse af dette gik vi også igennem Europas smalleste gade!

Derefter tog alle eleverne og lærerne ind og spiste frokost på en rumænsk restaurant. Her fik vi en klassisk rumænsk frokost, som bestod af 3 retter. Først en suppe, så en varm ret med kartofler og kød og til sidst en sød dessert, som i dag var pandekager med syltetøj. Det var super lækkert og mere end rigeligt for os danskere.

De sidste af skoledagen blev brugt på en ‘City Rally’, hvor vi gik rundt til forskellige poster i byen og svarede på spørgsmål om Rumænien. Det var super hyggeligt, og vi blev tilknyttet en rumæner, der ikke var vores egen partner, så vi kunne blive venner med endnu flere. Vi var de heldige vindere med 11 ud af 13 rigtige!

Skoledagen sluttede kl. 15 og resten af dagen blev brugt med vores rumænske partner.

Først var jeg ude og få milkshakes med min partner og nogle af hendes venner, to fra grækenland og en anden dansker. Det var super hyggeligt og en god mulighed for at snakke med en masse af andre. Herefter gik vi rundt i en Braşovs store shoppingcenter.

Omkring kl. 20 var jeg hjemme hos værtsfamilien igen, hvor vi fik lækker hjemmelavet Pizza til aftensmad. Dagen sluttede således af med hyggelige samtaler med den rumænske familie.

Alt i alt en vellykket første dag, hvor der blev lært og oplevet en masse spændende!

Elever fremlægger

Tegninger af elever

Gruppebillede af fem elever

Smal gade i Rumænien

To elever på restaurant

Tirsdag 19. marts
Af Signe Christina Snerle-Kranker

I dag har først stået på en lækker morgenmad, og skole. I skolen har vi lavet præsentationer, som omhandler et lokalt forbrugsproblem og livscyklussen for en fødevare. Vi fra Danmark har talt om mælkens livscyklus og det overforbrug af mad, som leder til madspild.

Efter præsentationerne var der et kagebord med alt fra lækkert rumænsk mad til en kop te. Herefter arbejdede vi igen i vores danske gruppe, og denne gang var vores rumænske partner også med. Vi skulle arbejde med problemstillinger, hvor vi fik tildelt spørgsmål om EU’s regler for madproducenter. De andre grupper fik andre problemstillinger og til sidst skulle vi fremlægge det hele for hinanden.

Herefter var det tid til frokost, som bestod er en treretters menu. Her fik vi først suppe, derefter snitzler med kartofler og til sidst et stykke kage.

Efter en dejlig stor frokost skulle vi på tur til Tâmpa Hill. Dette bjerg ligger med en beliggenhed over hele Brasov, og vi kom derop med cablecars.

Efter denne smukke oplevelse fik vi fri fra skole og brugte tid sammen med vores Erasmus+-partnere. Jeg brugte resten af eftermiddagen og aftenen sammen med to fra Grækenland en mere fra Danmark samt fire piger fra Rumænien. Vi hyggede resten af dagen med brætspil, pizza og en masse gode samtaler om de forskellige lande og sprog.

Alt i alt en dejlig dag, og som nogle af dem fra de andre lande er ved at lære, var dagen fyldt med hygge.

Elever arbejder ved bord

To glade elever

Flot udsigt

Fire glade elever

Onsdag 20. marts
Af Maria Christophersen Agesen

Dagen startede ud med morgenmad. Her fandt jeg ud af, at cornflakes med VARM mælk åbenbart er en meget stor ting hernede i Rumænien.

Da vi var blevet kørt op på skolen, mødtes vi med de andre lande fra projektet og fulgtes sammen ned til bussen, vi skulle med.

I dag stod dagen nemlig på en masse kulturelle oplevelser. Vi skulle ud og se en borg i en gammel tysk by, Draculas slot og op i bjergene for at kigge samt opleve det også.

Første stop var borgen inde ved den tyske by, den var voldsomt gammel. Vi tog Helena under armen og gik rundt og kiggede på, hvordan det var bygget samt gik op af alle de trapper, vi kunne gå op af.

Andet stop gik til hovedattraktionen, nemlig selveste Draculas slot. Her gik jeg sammen med min Erasmus-partner, Cezara. Slottet var meget stor og sindssygt flot. Her fik vi fortalt, hvem af de forskellige regenter som havde boet på slottet samt blev guidet lidt i, hvordan det foregik dengang. Efter besøget på slottet gik vi ned på den lille markedsplads, hvor vi kiggede på rumænske varer og delikatesser.

Tredje stop var oppe i bjergene. Heroppe fik vi fri leg i 40 min. Derfor valgte Signe og jeg som de eneste at gå en tur ned af "Alpine Magic", som var en slags bjergsti dekoreret med kæmpe slikkepinde og en masse forskellige masker/figurer. Da turen i skoven havde nået sin ende, fandt vi vores Erasmus-partnere Cezara og hendes venner og gik og snakkede med dem, indtil vi kørte tilbage mod skolen igen.

Cezara og jeg tog en taxa hjem til hende. Da vi kom hjem, bagte vi en crème brûlée-kage (vist også en stor ting hernede). Efterfølgende sad vi og lavede afleveringer sammen inde i stuen og snakkede om, hvordan jeg syntes det har været hernede indtil videre.

Vi blev enige om at gå tidligt i seng, da det havde været en lang da, så her ligger jeg klokken 21.30 og skriver om, hvor fantastisk mine dage i Rumænien er …

Godnat ❤️

Gammelt slot

Udsigt over by og bjerge

To elever på restaurant

Elever i en gammel skolestue

Torsdag 21. marts
Af Helena Lejsted Wollesen Hilfeldt

Torsdag startede ud med, at vi mødte i skole klokken 08.45, hvorefter vi havde en workshop om marketing. Vi blev sat i grupper og skulle undersøge og arbejde med hver vores plakat, som skulle reklamere for en blyant.

Vi præsenterede det for hinanden, og derefter tog vi ud og spiste frokost på den lokale restaurant, som vi spiste på de fleste af ugens dage. Der blev serveret suppe, kylling med pomfritter og cheesecake.

Efter frokost var der “fri leg” i et par timer, da lærerne havde et informationsmøde. Klokken 16.00 var der farvel-fest for alle elever og lærere, hvor der blev sunget og danset en masse. Et kor fra den rumænske skole sang nogle tyske sange for os, der var traditionel rumænsk dans og til sidst forskellige rumænske, polske og græske danse samt karaoke for alle. Festen sluttede klokken 19, og derefter havde vi tid med vores værtsfamilier.

Reklame for en blyant

To piger spiser på restaurant

For synger rumænske sange

Unge mennesker danser og synger

Fredag 22. marts
Marie Louise Olesen

Kære dagbog

Til morgen vågnede vi op til høj solskin og en næsten skyfri himmel. Dagen i dag startede ud med, at vi skulle i skole for sidste gang i Rumænien. I skolen var der ikke det store på programmet, vi skulle blot lave evaluering over vores uge. Ud over dette interviewede vi de andre hold for at høre om, hvad de har lært af denne tur m.m.

Derefter skulle vi ud at opleve det sidste kulturelle, inden turen snart skulle til at gå hjemover. Vi var blandt andet inde og se “The Black Church”, som var en kirke bygget af Johannes Honterus, som også er grundlæggeren af skolen. Dernæst skulle vi en tur på besøg i Brasov rådhus, men da vi var i god tid, slog vi en tur forbi en park. Her sad vi og nød solen og fik snakket en del.

Inde på rådhuset mødte vi byens borgmester og lærte om, hvordan de arbejde for at gøre byen grønnere, og om hvordan de nogle gange har haft bjørne til at gå inde midt i byen.

Efter dette var det tid til en tiltrængt frokost på den samme restaurant som de andre dage. Efter maden skulle vi sige farvel til det græske hold, da de skulle hjem.

Med fyldte maver gik vi hver til sit med vores partner, da vi alle var meget trætte. Den sidste aften blev brugt med værtsfamilien, hvor der bl.a. blev snakket om forskelle på vores kulturer og beretninger om, hvordan ugen er gået. Nu ligger jeg i min seng og tænker tilbage på en god og oplevelsesrig dag.

Gruppebillede af elever

Elever i kirke

Lørdag 23. marts
Af Maria Christophersen Agesen

Lørdag morgen var rejsedagen. Hjemme hos mig stod vi op klokken 9 og spiste alle sammen fælles rumænsk morgenmad. Da vi havde spist, sad vi bare og snakkede om, hvordan det hele havde været, og hvad jeg syntes om mit ophold hernede.

Da klokken blev 10, skulle vi af sted, da Cezara (hende jeg boede ved), skulle til ekstra matematik. Da hun skulle af sted, fulgte jeg med og fik sagt farvel til hende. Det var meget hårdere end forventet – som i MEGET hårdere!

Vi var på skolen ved 10.30-tiden, så jeg sad i 30 minutter og snakkede med hendes forældre om, hvor mærkeligt det var, at det hele bare er slut nu.

Vi gik ud af bilen, og de fulgte mig over til de andre piger, og her vi fik så sagt det endelige farvel. Det var virkelig mærkeligt, at det “bare” var det.

Turen gik med bus på vej mod Bukarest. Da vi ankom til hovedstaden, havde vi lige 45 minutter til at gå rundt i området og snuse lidt til den store by, og så gik turen ellers videre mod lufthavnen …

I lufthavnen spiste vi lige hurtigt noget aftensmad, inden vi skulle boarde og så hjem til Danmark.

Vores kufferter ankom sikkert til Danmark, og intet manglede, så det var meget succesfuldt. Derfra gik turen bare hjem til vores eget hus og så i seng.

Godnat ❤️

Piger på bagsædet af bus

Elever foran flot hus i Bukarest