Rejsedagbog fra Portugal

Hjem > Nyheder > Rejsedagbog fra Portugal
Elever i Portugal

I disse dage er Nanna, Emma, Freya, Mette og Caroline fra 1.g og 2.g på rejse til Portugal sammen med lærerne Christina og Rebecca.

Her skal de ugen igennem arbejde med etape 2 af det internationale projekt 'Less Is More', hvor vi samarbejder med elever fra gymnasier i Rumænien, Grækenland, Polen og Portugal om at sætte fokus på bæredygtige forbrugsvaner.

Under besøget i Portugal skal de unge mennesker arbejde med at skabe innovative løsninger inden for bæredygtigt teknologiforbrug.

Herunder kan du læse elevernes dagbog om deres oplevelser.

Logo for Less Is More

Erasmus+ logo

Søndag 12. maj
Af Nanna Marie Christensen

Kære dagbog

Dagen startede på toget på vej mod Københavns Lufthavn, hvor vi skulle flyve fra mod Portugal. Togturen startede med spil og sjov, men som natten faldt på, gik vi så stille til ro for at se, om vi kunne få noget søvn.

Ankom til lufthavnen ca. kl 05:15, hvor vi skulle checke ind og bruge lidt tid der. Denne tid brugte vi på at få noget mad og drikke, før vi gik om bord på flyet. Flyveturen gik derudad, og vi fik alle sovet en smule. Og efter 14 timers rejse ankom vi endeligt til Lissabon.

I Lissabon startede vi med at gå 8 km til vores Airbnb, hvor vi satte vores ting for at finde middagsmad. Efter maden tog vi ned på stranden og var der i et par timer. Til aften spillede vi kort og spiste aftensmad på restauranten ved siden af. Vi sluttede aftenen af i lejligheden.

Bygning i Lissabon

Elever spiller kort

Huse i Lissabon

Elever går i Lissabon

Mandag 13. maj
Af Freya Zilan Madsen

Efter en tiltrængt nattesøvn spiste vi alle fælles morgenmad for første gang sammen. Nogle sad ude i solen, mens andre havde brug for at sidde inde.

Efter vi havde pakket vores kufferter og gjort os klar, var vi klar til at forlade vores Airbnb. Vi kørte med taxa mod Hippo, hvor vi skulle på en sightseeing ud i byen, hvorefter vi var ude at sejle. Vi havde en sjov tourguide, hvor vi fik en masse brugbar viden og historie om byen.

Efter vores spænende Hippo-tur, tog vi bussen hen mod en restaurant, og fik noget lækkert italiensk. Næste ting på programmet var Oceanariet. Vi brugte tiden på at gå rundt og kigge på en masse fisk. Det var vildt spændende, og der var et kæmpe akvarium.

Derefter tog vi en en halv times bus ind til Tomar, som er den by, hvor vi skulle mødes med alle vores værtsfamilier ved deres skole. Caroline og jeg skal bo ved den samme værtsfamilie. Vi blev taget godt imod. De var rigtig rare.

Første stop var en lokal café, hvor vi fik acai-bowls. Da vi havde spist, kørte vi mod huset. Vi fik en rundtur i huset, og det var rigtig flot. Der var pool og flot udsigt. Huset var mega stort, og familien var meget imødekommende. Vi gav vores familie vores værtsgaver, hvorefter vi fik tid til at slappe af på vores værelse og tage et bad. Den søde familie havde lavet lækker spaghetti til os, som smagte rigtig godt.

Glade elever

Elever spiser på restaurant

Fisk

Tirsdag 14. maj
Af Mette Mølbæk

Vi vågnede efter den første nat ved vores værtsfamilie. Min familie spiste ikke morgenmad, men de var søde til at hjælpe med at riste lidt brød til mig. Vi mødtes med alle de andre lande på skolen, hvor vi landevis skulle gå ind hen ad en rød løber. Der var velkomstceremoni for alle lande med traditionelle portugisiske ritualer.

Herefter smagte vi nogle traditionelle portugisiske kager efterfulgt af en rundvisning på skolen samt nogle nærliggende skoler og en børnehave. Om eftermiddagen blev vi inddelt i hold, som blandede alle de forskellige lande. Vi skulle gå rundt i holdene på nogle forskellige poster i byen for at se nogle forskellige ting og løse nogle opgaver. Den sidste post lå ved det såkaldte “cityhall”, som alle mødtes ved og vi alle sammen fik en rundvisning af. Herefter var kl. 17:30, og vi skulle ro i kano på den flod, der går gennem byen. Efter kano blev vi alle sammen hentet af vores værtsfamilier, som vi tilbragte resten af aftenen med.

Mig og min vært, Sara, gik hjem og slappede lidt af. Vi så film ude i stuen sammen med lillesøsteren og spiste aftensmad, som faren havde lavet kl. 21:45 – noget senere end man normalt ville spise i Danmark. De havde lavet noget pasta, som var Saras livret. Herefter så vi resten af filmen færdig og gik i seng lidt over elleve.

Torsdag 16. maj
Af Emma Krogsgaard Matthiesen

Jeg stod op kl. 7.30 og gjorde mig klar. Til morgenmad fik jeg havregrød og en halv croissant, som værtsmoren havde lavet. Derefter gik vi i skole, hvilket tager ca. 10 min.

Da vi kom op på skolen, startede vi med en workshop om ubuntu, hvilket betyder, jeg er, fordi du er. Workshoppen handlede om “building bridges”, som var en metafor for forhold. Vi lavede forskellige øvelser, som gav et godt indblik på personerne fra de andre lande. Vi skulle bl.a. lave Human bingo, fortælle om vores “happy place” og hvem der inspirer os – og vælge en bro, som præsentere en selv og ens forhold.

Halvvejs i workshoppen var der pause med portugisiske kager og kaffe. Efter workshoppen var der frokostpause, hvor alle os piger fra Danmark tog på McDonald's. Efter frokost gik vi alle op til Convent, Castle and Mata dos Sete Montes. Vi fik guidet rundtur af to af eleverne, hvor vi så den smukke borg og hørte historien bag borgen.

Da flere af vores værter stadig var i skole, da vi var færdige, tog vi piger fra Danmark ned i byen. Vi fik lækker acai-bowls og senere limonade på steder, som vores værtsfamilier havde vist os. Derefter gik vi op på skolen igen, hvor der var fællesspisning for alle “lande” samt værtsfamilierne. Der var kæmpe bord fyldt med en masse traditionelle portugisiske retter m.m.

Efter vi havde spist hovedret og dessert, var der forskelligt underholdning. Vi så bl.a. traditionel dans og sang. Der kom en gruppe fra et universitet, som bl.a. sang en serenade, hvor to blev valgt til at komme op og blive sunget for. Jeg var én af dem. Man blev pakket ind i en kappe, mens man blev sunget for. Derefter fik vi diplomer.

Derefter tog vi hjem, hvor jeg fik endnu flere gaver af min værtsfamilie. Jeg fik en magnet fra der, hvor vi havde sejlet kajak og nogle portugsiske snack. Derefter var det i bad og i seng.