Rejsedagbog fra Portugal

Hjem > Nyheder > Rejsedagbog fra Portugal
Elever i Portugal

I uge 20 var Nanna, Emma, Freya, Mette og Caroline fra 1.g og 2.g på rejse til Portugal sammen med lærerne Christina og Rebecca.

Her arbejdede de ugen igennem med etape 2 af det internationale projekt 'Less Is More', hvor vi samarbejder med elever fra gymnasier i Rumænien, Grækenland, Polen og Portugal om at sætte fokus på bæredygtige forbrugsvaner.

Under besøget i Portugal har de unge mennesker arbejdet med at skabe innovative løsninger inden for bæredygtigt teknologiforbrug.

Herunder kan du læse elevernes dagbog om deres oplevelser. I bunden af siden findes desuden nogle linjer om projektets 'No Screen Day', som eleverne lavede inden afrejsen.

Logo for Less Is More

Erasmus+ logo

Søndag 12. maj
Af Nanna Marie Christensen

Kære dagbog

Dagen startede på toget på vej mod Københavns Lufthavn, hvor vi skulle flyve fra mod Portugal. Togturen startede med spil og sjov, men som natten faldt på, gik vi så stille til ro for at se, om vi kunne få noget søvn.

Ankom til lufthavnen ca. kl 05:15, hvor vi skulle checke ind og bruge lidt tid der. Denne tid brugte vi på at få noget mad og drikke, før vi gik om bord på flyet. Flyveturen gik derudad, og vi fik alle sovet en smule. Og efter 14 timers rejse ankom vi endeligt til Lissabon.

I Lissabon startede vi med at gå 8 km til vores Airbnb, hvor vi satte vores ting for at finde middagsmad. Efter maden tog vi ned på stranden og var der i et par timer. Til aften spillede vi kort og spiste aftensmad på restauranten ved siden af. Vi sluttede aftenen af i lejligheden.

Bygning i Lissabon

Elever spiller kort

Huse i Lissabon

Elever går i Lissabon

Mandag 13. maj
Af Freya Zilan Madsen

Efter en tiltrængt nattesøvn spiste vi alle fælles morgenmad for første gang sammen. Nogle sad ude i solen, mens andre havde brug for at sidde inde.

Efter vi havde pakket vores kufferter og gjort os klar, var vi klar til at forlade vores Airbnb. Vi kørte med taxa mod Hippo, hvor vi skulle på en sightseeing ud i byen, hvorefter vi var ude at sejle. Vi havde en sjov tourguide, hvor vi fik en masse brugbar viden og historie om byen.

Efter vores spænende Hippo-tur, tog vi bussen hen mod en restaurant, og fik noget lækkert italiensk. Næste ting på programmet var Oceanariet. Vi brugte tiden på at gå rundt og kigge på en masse fisk. Det var vildt spændende, og der var et kæmpe akvarium.

Derefter tog vi en en halv times bus ind til Tomar, som er den by, hvor vi skulle mødes med alle vores værtsfamilier ved deres skole. Caroline og jeg skal bo ved den samme værtsfamilie. Vi blev taget godt imod. De var rigtig rare.

Første stop var en lokal café, hvor vi fik acai-bowls. Da vi havde spist, kørte vi mod huset. Vi fik en rundtur i huset, og det var rigtig flot. Der var pool og flot udsigt. Huset var mega stort, og familien var meget imødekommende. Vi gav vores familie vores værtsgaver, hvorefter vi fik tid til at slappe af på vores værelse og tage et bad. Den søde familie havde lavet lækker spaghetti til os, som smagte rigtig godt.

Glade elever

Elever spiser på restaurant

Fisk

Tirsdag 14. maj
Af Mette Mølbæk

Vi vågnede efter den første nat ved vores værtsfamilie. Min familie spiste ikke morgenmad, men de var søde til at hjælpe med at riste lidt brød til mig. Vi mødtes med alle de andre lande på skolen, hvor vi landevis skulle gå ind hen ad en rød løber. Der var velkomstceremoni for alle lande med traditionelle portugisiske ritualer.

Herefter smagte vi nogle traditionelle portugisiske kager efterfulgt af en rundvisning på skolen samt nogle nærliggende skoler og en børnehave. Om eftermiddagen blev vi inddelt i hold, som blandede alle de forskellige lande. Vi skulle gå rundt i holdene på nogle forskellige poster i byen for at se nogle forskellige ting og løse nogle opgaver. Den sidste post lå ved det såkaldte “cityhall”, som alle mødtes ved og vi alle sammen fik en rundvisning af. Herefter var kl. 17:30, og vi skulle ro i kano på den flod, der går gennem byen. Efter kano blev vi alle sammen hentet af vores værtsfamilier, som vi tilbragte resten af aftenen med.

Mig og min vært, Sara, gik hjem og slappede lidt af. Vi så film ude i stuen sammen med lillesøsteren og spiste aftensmad, som faren havde lavet kl. 21:45 – noget senere end man normalt ville spise i Danmark. De havde lavet noget pasta, som var Saras livret. Herefter så vi resten af filmen færdig og gik i seng lidt over elleve.

Onsdag 15. maj
Af Caroline Krog Kloster

Kære dagbog

I dag stod Freya og jeg op klokken 7. Her gjorde vi os klar til dagen, og omkring klokken 7.45 gik vi ud for at få morgenmad. Da vi kom ud i køkkenet for at få en bid morgenmad, stod der også madpakker klar til os. Omkring klokken 8 kørte vores vært, Franciscas, bror os i skole. Her mødtes vi med de andre og gik til “time”. Til timen skulle vi fremlægge vores arbejde af vores land, region og skole. Dernæst fremlagde vi vores arbejde med emnet “Hvordan teknologi kunne gøre verden mere bæredygtig”.

Næste trin på dagsplanen var en bustur til Fátima. I Fátima ligger Santuário de Fátima, som er en smuk kirke/helligdom. Uden for kirken var der en scene med alter til gudstjenester og en lang sti, hvor man kunne udføre en knæ-pilgrimsrejse. Da vi havde fået lov til at gå rundt og kigge lidt på pladsen, tog vi bussen til en restaurant, hvor vi fik buffet.

Sidste stop på turen var en tur til Nazaré. Her fik vi lov til at gå rundt og se den smukke by, men først skulle vi lige ned for at se et fyrtårn og prøve en kabelbane. I byen fik vi købt et par souvenirs, inden turen gik hjem til skolen. På busturen hjem hyggede vi os, og vi var en blandet gruppe bag i bussen som sang sammen.

Da Freya og jeg kom hjem til vores værtsfamilie, fik vi aftensmad og dessert. Herefter tog vi tilbage til indre by Tomar, hvor de viste os lidt rundt. Efter en tur i byen, var vi hjemme klokken 00.00 og smuttede på hovedet i seng.

Elever på et torv

Elever tager selfie

Torsdag 16. maj
Af Emma Krogsgaard Matthiesen

Jeg stod op kl. 7.30 og gjorde mig klar. Til morgenmad fik jeg havregrød og en halv croissant, som værtsmoren havde lavet. Derefter gik vi i skole, hvilket tager ca. 10 min.

Da vi kom op på skolen, startede vi med en workshop om ubuntu, hvilket betyder, jeg er, fordi du er. Workshoppen handlede om “building bridges”, som var en metafor for forhold. Vi lavede forskellige øvelser, som gav et godt indblik på personerne fra de andre lande. Vi skulle bl.a. lave Human bingo, fortælle om vores “happy place” og hvem der inspirer os – og vælge en bro, som præsentere en selv og ens forhold.

Halvvejs i workshoppen var der pause med portugisiske kager og kaffe. Efter workshoppen var der frokostpause, hvor alle os piger fra Danmark tog på McDonald's. Efter frokost gik vi alle op til Convent, Castle and Mata dos Sete Montes. Vi fik guidet rundtur af to af eleverne, hvor vi så den smukke borg og hørte historien bag borgen.

Da flere af vores værter stadig var i skole, da vi var færdige, tog vi piger fra Danmark ned i byen. Vi fik lækker acai-bowls og senere limonade på steder, som vores værtsfamilier havde vist os. Derefter gik vi op på skolen igen, hvor der var fællesspisning for alle “lande” samt værtsfamilierne. Der var kæmpe bord fyldt med en masse traditionelle portugisiske retter m.m.

Efter vi havde spist hovedret og dessert, var der forskelligt underholdning. Vi så bl.a. traditionel dans og sang. Der kom en gruppe fra et universitet, som bl.a. sang en serenade, hvor to blev valgt til at komme op og blive sunget for. Jeg var én af dem. Man blev pakket ind i en kappe, mens man blev sunget for. Derefter fik vi diplomer.

Derefter tog vi hjem, hvor jeg fik endnu flere gaver af min værtsfamilie. Jeg fik en magnet fra der, hvor vi havde sejlet kajak og nogle portugsiske snack. Derefter var det i bad og i seng.

Gymnasieelever

Kager

Fredag 17. maj

Denne dagbog er skrevet af hele teamet. Vi har skiftevis skrevet nogle linjer om en bestemt tidsperiode, uden at kunne se de andres tekst, hvorefter hele dagbogen blev afsløret til sidst

Anden rejse i projektet "Less is More" nærmer sig sin ende. Lissabon og Tomar er to charmerende byer med jacaranda træernes purple rain, portugisiske huse beklædt med elegante og farvede klinker og gader med blanke brosten.

Her har vi mødt spændende mennesker, som har gjort vores ophold uforglemmelig.

I formiddags præsenterede vi det arbejde, de forskellige teams havde lavet hjemmefra, hvor alle havde undersøgt betydningen af teknologi i dagligdagen for eleverne på deres skoler.

Der var interessante fællestræk, men også nogle store forskelle. Især var der meget stor forskel på, hvordan teknologi bruges i skolerne i de forskellige lande. Det var spændende, og de andre elever var gode til at fremlægge. Herefter havde vi en spisepause i kantinen, hvor vi fik en traditionel portugisisk ret med fisk. Det var dog ikke alle, den faldt i god jord ved. Kort efter tog vi toget fra Tomar til lufthavnen. Toget varede 2 timer efterfulgt af en kort tur i metro, før vi var i lufthavnen.

Her startede vi med at finde et sted at spise. Der var flere forskellige restauranter, så vi kunne alle få lige, hvad vi havde lyst til. Derefter var vi rundt at kigge i butikker, inden vi skulle boarde. I flyet var vi alle ret udmattede efter en lang og begivenhedsrig uge, så de fleste faldt hurtigt i søvn eller nød tiden til afslapning. Tiden blev også brugt på at se film, høre musik og spille spil. Da vi landede klokken 23.00, gik vi hen for at finde vores kufferter og fandt også noget at spise. Hernæst gik vi hen for at finde et sted at sætte os, for at spise vores mad. Mens vi spiste, fik vi også lavet vores interview færdig, som Christina stod for. Vi gik kort tid efter ned mod toget for at tage den sidste stækning hjem. I toget fik vi snacks og skrev vores sidste dagbog, som var en fælles indsats.

Elever i en bus

‘No Screen Day’-dagbøger

Som en del af projektet havde pigerne en skærmfri dag inden rejsen til Portugal for at se, hvad det giver af muligheder og begrænsninger ikke at have telefon og lignende ved hånden hele tiden.

Herunder er nogle betragtninger fra dagen uden skærme.

– Jeg må indrømme, at dagen var hård!

Jeg valgte at gøre det på en lørdag, hvor jeg vidste, at jeg ikke havde nogle særlige planer. Jeg tilbragte det meste af tiden udenfor med min mor og søster. Jeg hjalp med madlavning, rengøring og gik en del ture. Jeg må dog sige, at det er svært at kommunikere med omverdenen, når man ikke har nogle elektroniske hjælpemidler. Blandt andet ser jeg mine vagtplaner og lignede fra arbejdet over telefonen.

Jeg kunne også mærke, at jeg hele tiden tog mig selv i at gribe efter telefonen, så snart jeg havde et ledigt øjeblik. Det var svært at vænne sig til ikke at have min telefon ved min side, når de små huller af kedsomhed skulle udfyldes i løbet af dagen.

– På min skærmfrie dag startede jeg med at gøre mit værelse og badeværelset rent. Så gik jeg en tur for at få noget mad, og efter det afsluttede jeg mit memorybox-projekt – en kasse med rum, hvor jeg flåede siderne af, malede og satte alle mine minder fra ture og andre eventyr ind.

Senere da min mor kom hjem, fik vi noget aftensmad – og for at afslutte dagen, startede jeg et puslespil og spillede backgammon med min mor.

Generelt syntes jeg ikke, det var en svær udfordring, så længe jeg holdt mig selv beskæftiget. Fordelene ved denne udfordring er, at du bliver opmærksom på, hvor meget vi er afhængige af en skærm. Ulemperne ved er, at det er svært at kommunikere med andre, lave lektier osv.

Fordele

• Føler jeg havde 'mere tid'
  • Tid til at læse, gøre rent på mit værelse, tilbringe tid med min familie osv.
  • At skulle være mere kreativ – skulle bruge noget andet end en skærm til underholdning
  • I starten følte jeg mig afhængig af en skærm – til sidst følte jeg mig mere 'fri'

Ulemper

• Svært at kommunikere
  • Kunne ikke lave skolearbejde – alt er på computer
  • Ingen musik
  • Keder mig let
  • Svært at lave en dag uden skærm: På arbejdet er der en skærm. Jeg ville ikke kunne gøre det på en hverdag, fordi jeg skal bruge en computer til skole

Kære dagbog

I dag var dagen, hvor jeg holdt min 'no screen day' forud for min tur til Portugal.

Min dag startede, da jeg vågnede omkring 8:20. Med et samme havde en trang til at tage min telefon og scrolle gennem TikTok eller spille Hay Day, men jeg holdt mig stærk og fandt i stedet en bog på min hylde. Jeg læste et par kapitler, før jeg spiste morgenmad med min familie. Senere på formiddagen læste jeg lidt mere og gik i byen med min mor for at hente nogle kunstartikler og købe en fødselsdagsgave til min bedstemor. Da jeg kom hjem, organiserede jeg mine kunstartikler og gjorde mit værelse rent. Herefter fandt jeg min pladespiller og lyttede til nogle plader, mens jeg tegnede.

Jeg lavede frokost omkring kl. 13, hvorefter jeg læste noget mere i min bog. I løbet af eftermiddagen tegnede jeg i min skitsebog og lyttede til noget mere musik. Jeg farvede mit hår og gik derefter en tur med min mor og bagte lidt bananbrød, da jeg kom hjem.

Jeg hjalp min mor med at lave frikadeller til middag og ryddede op bagefter, inden jeg gik endnu en kort tur.

Om aftenen tog jeg brusebad, fodrede mine vandrende pinde og brugte ellers resten af aftenen med mine forældre.

Generelt føler jeg, at dagen gik let, og kun et par gange havde jeg lyst til at finde telefonen frem. Jeg følte, jeg havde meget tid, jeg var ikke stresset, og jeg følte mig roligere end normalt. Jeg vil overveje at gøre dette igen.