FG-elever på felttur til England

Hjem > Nyheder > FG-elever på felttur til England

Vi bringer her en beretning fra to af gymnasiets naturvidenskabeligt interesserede elever, som før sommerferien var på felttur til England sammen med 10 andre danske gymnasieelever

Vi hedder Johanne Stagsted og Emilie Nørhave og går i 3.b på Fjerritslev Gymnasium. Da vi har kemi på højt niveau, fik vi muligheden for at komme en tur til England med Københavns Universitet. Turen blev sponsoreret af Mærsk, fordi de har brug for flere geologer.

I starten af maj gik turen derfor til England. 5. maj mødtes vi i Københavns Lufthavn med resten af holdet fra seks forskellige gymnasier rundt om i landet. Vi var i alt 12 elever – to fra hvert gymnasium – samt to undervisere. Da vi ankom til England, lejede vi to biler i lufthavnen og kørte mod hotellet i Weymouth. På turen gjorde vi stop ved en olieplatform på land ved navn Wytch Farm. Her fortalte den ene af vores undervisere, Susan, om platformen. Det interessante ved denne platform er, at den ikke er til gene for omverdenen. Blandt andet har de gjort alt for at camouflere den i landskabet. Den er blevet sunket ned i jorden og malet i brune farver, som er blevet testet som den bedst camouflerende farve.

Efter besøget på platformen tog vi videre til hotellet og havde undervisning om aftenen, hvor vi evaluerede på dagens oplevelser og lærte teorien til næste dags feltarbejde. Dette gjorde vi hver aften.

På andendagen startede vi med at besøge stranden Lyme Regis. Her var vores opgave at finde fossiler. Vi fandt rigtig mange flotte af slagsen. Derefter tog vi til Bridport, hvor vi skulle logge – hvilket betyder at afgøre de forskellige stenlag i skrænten.

Den tredje dag gik turen til Lulworth Cove, Man of War og Durdle Door. Her oplevede vi erosionsprocessen – hvordan vandet har eroderet klippevæggene til det, vi kan se i dag som Durdle Door. Herefter tog vi til Chesil Beach, hvor vi skulle måle faldet på stranden for at understøtte vores teori om erosion.

Den sidste dag besøgte vi Osmington Mills. Her gik opgaven ud på at finde olie i klippevæggen. Det var interessant, fordi olien normalt vil ligge i det nederste lag dybt nede i jorden, men her lå det øverst over sejlet inde i klippevæggen. Slutteligt tog vi til Kimmeridge Bay, hvor vi skulle bruge vores viden fra de forrige dage til at lave en log over klippevæggen.